Het zit er bijna op... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Mandy Vergroesen - WaarBenJij.nu Het zit er bijna op... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Mandy Vergroesen - WaarBenJij.nu

Het zit er bijna op...

Blijf op de hoogte en volg Mandy

07 December 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Het heeft even geduurd, maar we zitten de laatste dagen nogal vaak zonder stroom, en het is ontzettend mooi weer dus dan is de verleiding groot daar nog even optimaal van te genieten ;)

Tijdens het maken van mijn laatste blog had ik nog vier weken te gaan, inmiddels nog maar minder als een week. Volgende week om deze tijd ben ik weer terug in het koude Nederland.
Het wordt hier met de dag warmer, dus dat wordt nog een flinke overgang als ik thuis kom.

Het weekend na mijn laatste blog zijn we naar Kaapstad geweest met een aantal huisgenoten. We vertrokken donderdagmiddag en na een uurtje vliegen kwamen we aan in Kaapstad. Vanuit het vliegtuig zelfs nog een walvis en dolfijnen gezien!
Op het vliegveld stonden de taxi's al klaar om ons naar het hostel te brengen. Een hele andere stad, vol met bergen en prachtige stranden. 'S avonds hebben we wat gegeten aan de haven, waar we meteen al merkten dat Kaapstad wat duurder was dan Port Elizabeth. Daarnaast moesten we extra betalen omdat we met meer dan zes personen waren, dat vonden we zo iets belachelijks dat we de standaard 10% fooi die hier verwacht wordt maar hebben overgeslagen ;)

Op vrijdag zijn we naar de factory outlets geweest maar dat viel een beetje tegen, 'alleen' een leuke portomonnee van guess gekocht :) 's middags regende het keihard en daar liepen we dan in onze korte broekjes.. Terug naar het hostel en 's avonds met z'n allen gegeten bij een pizzeria. Zaterdag mee met een vriend van een van de meiden die voor zijn werk vaak in Kaapstad is en een mooie auto heeft dus die heeft ons wat mooie plaatsen laten zien.

Op zondag zijn we, heel toeristisch, met een hop on hop off. bus meegegaan. Het was heerlijk weer dus we zaten op het open dak te genieten van de prachtige omgeving. Uitgestapt bij de botanische tuin waar je vanuit alle hoeken uitkeek op de Tafelberg. 'S avonds stond het bezichtigen van de Tafelberg op de planning, maar helaas was het liftje ernaartoe gesloten door een te harde wind boven op de berg.

Maandag vlogen wij weer terug naar Port Elizabeth na een paar heerlijke dagen in Kaapstad. De rest vd week gewerkt en genoten van alle kindjes. Op vrijdagmiddag zijn we met z'n vieren naar een wildpark (Addo) gegaan waar wij een 'forest cabin' hadden gereserveerd voor een nacht. Een prachtig houten huisje met vier bedjes en een piepklein badkamertje. Een terrasje met een prachtig uitzicht over een deel van het wildpark. Die avond een prachtige zonsondergang gezien waar ook nog een olifant bij voorbij kwam lopen. Daarna onder een prachtige sterrenhemel de hele avond buiten gezeten met een drankje en een kaartspel.

De volgende ochtend om 10 uur uitchecken, en toen met onze Chico door het wildpark gaan rijden. Helaas was het 's ochtends in m'n rug geschoten, wat niet heel fijn is als je in een rammelbak over zandweggetjes moet rijden. Rond half zes het wildpark weer verlaten en terug gaan rijden naar huis. Zondag lekker een dagje rustig aan gedaan.

De rest vd week weer gewerkt, mits het doorging.. Het zwemproject is afhankelijk van het weer, als het regent gaan de zwemlessen niet door en dat gebeurd helaas wel eens. Op donderdag is Marinka met mij meegegaan naar het zwembad omdat zij een dagje thuis zat. 'S avonds naar het casino geweest, je waant je dan ineens in een wereld van luxe, terwijl je overdag nog tussen de krotten zwemles staat te geven.
Op vrijdagavond zijn we uitgenodigd om mee te gaan naar een bar midden in een township. We waren de enige witten, en er komen ook zo goed als nooit witten want we werden bekeken alsof we superhelden waren. Met iedereen op de foto, kregen een telefoon in ons hand om aan de vrouw van een zwarte man te vertellen dat hij met een witte vrouw sprak uit NL. Erg bijzonder. Maar wat wordt er ontzettend gedronken daar.. Tafels vol met bier, limonadeglazen vol met whisky en mannen die dronken en zonder tanden graag met je wilden praten. Ehhh nee bedankt!

Afgelopen weekend lekker thuisgebleven maar wel naar het strand geweest en naar een markt om wat souvenirs te komen. Helaas flink verbrand waardoor ik nu aan het vervellen ben. Gelukkig heb ik nog een paar dagen om bij te kleuren :)

Afgelopen week had ik mijn laatste werkweek. Helaas donderdag geen afscheid kunnen nemen van de zwemkindjes omdat de school had afgebeld. Toen had onze auto ook nog eens een kapotte uitlaat, dus maar weer naar het verhuurbedrijf. Ik kan de weg inmiddels blindelings vinden.

Toen kwam op vrijdag het afscheid van het weeshuis. Ik had een brownie gebakken die erg in de smaak viel (ook al vond ik 'm zelf niet echt lekker maar ze zijn hier met alles blij). Ze hadden met alle kindjes een mooie poster gemaakt met voetafdrukken en mooie bedankjes. Heerlijk geknuffeld met een zes dagen oude baby, wiens moeder niet voor hem kon zorgen, hem ergens heeft gebracht en nooit meer is teruggekomen. Hij blijkt HIV positief te zijn.. Maar wat een prachtig ventje (zie foto). Daarna naar een soort van kinderboerderij geweest. Helaas een allergische reactie waardoor ik met dikke opgezwollen ogen rondliep. Daarna weer terug naar het weeshuis. Alle kindjes en medewerkers gedag gezegd, dat viel niet mee. Het moeilijkste is dat je weet dat ze het nu goed hebben, maar je nooit weet bij wie en hoe ze terecht komen..

'S avonds uit eten gegaan maar dat is niet helemaal goed gevallen, flink aantal keer naar de wc moeten rennen, rest vd details zal ik jullie besparen ;) gistermiddag naar het zwembad geweest en dat beviel zo goed dat we daar straks weer heen gaan :)

Nog maar een paar dagen en dan zitten mijn drie maanden in dit bijzondere land er weer op. Donderdag om 18.00 Zuid-Afrikaanse tijd vlieg ik weer terug. Wat is de tijd snel gegaan en wat heb ik me tot op de dag van vandaag verbaasd over de verschillen tussen arm en rijk. Zo rijd je door een township, zo zit je in een casino en zo zit je in een bar in een township waar ze nog bijna nooit witte gasten hebben gehad. Zo zit je ergens te eten in een restaurant, krijg je de restjes mee in een doggybag waarmee je vervolgens iemand op straat weer zielsgelukkig mee maakt. En dan te bedenken hoeveel eten er in Nederland wordt weggegooid..

Dit was mijn laatste blog vanuit Zuid-Afrika. Ik hoop dat ik jullie een inkijkje heb kunnen geven in wat mij de afgelopen drie maanden heeft beziggehouden. Bedankt voor alle lieve en enthousiaste reacties die mij keer op keer weer blij maakten.

Papa&mama bedankt voor al jullie steun vooral in het begin toen ik het even niet makkelijk had. Bedankt voor het luisteren naar al mijn verhalen en het vertellen van jullie verhalen uit NL.
Ik kijk er ontzettend naar uit om jullie, opa&oma en Mark weer te zien. Tot vrijdag!

• 07 December 2014 - 11:44

Dory:

Hallo mandy,

wat is de tijd omgevlogen voor jou he, voor je mam minder denk ik maar in ieder geva ook heb jij tich een hele mooie tijd gehad. Dat het moeilijk is om afscheid te nemen geloof ik graag. Nog een paar leuke dagen en een hele ggoede terugreis, ik heb genoten van je verhalen. Groetjes Dory

• 07 December 2014 - 12:26

Mirjam:

Hoi Mandy

Dat is snel gegaan die 3 maanden. Je hebt wel enorm veel gezien en volgens mij meestal ook enorm genoten. Op facebook regelmatig de foto;s bekeken. Deze belevenis kunnen ze in iedere geval niet meer van je afpakken. Doe maar dikke kleren aan als je naar huis gaat want dat zal best wel tegen vallen hier. Goeie reis terug en tot gauw.
    Liefs van Mirjam.

• 07 December 2014 - 12:32

Angela:

geniet nog van de laatste dagen en een goede reis naar huis. Xxx

• 07 December 2014 - 12:36

Annet En Jan:

Ha Mandy raar is dat het lijkt zo lang in het begin en dan gaat het ineens snel. Een ervaring rijker die je steeds weer op zal halen en die heel waardevol zal blijken dat zul je zien. Ik hoop dat werkgevers dat ook gaan zien en je een leuke baan gaat vinden. Jouw moed hoort beloond te worden. Ik blijf voor je uitkijken ! Groet ook van Jan, Annet

• 07 December 2014 - 13:03

Trees Wiskamp:

Lieve Mandy,

Zitten je 3 maanden er al op?Wat is dat snel gegaan!Je hebt zoveel meegemaakt,dat het lijkt of je er veel langer bent geweest.Ik weet zeker dat je ouders en Mark heel blij zullen zijn dat je weer terug komt.Maar je hebt een hele mooie ervaring gehad en dat maakt je leven alleen maar rijker.Heel veel sterkte weer als je op Hollandse grond bent.Heel veel groetjes,Trees

• 07 December 2014 - 13:23

Birgit De Heij:

Met een rugzak vol ervaring kom je terug Mandy, waar je met open armen ontvangen wordt door je ouders, grootouders en uiteraard Mark........meisje een heel goede terugreis en ook al is afscheid nemen daar niet leuk dit zal je er vast voor over hebben zo te lezen aan al je verhalen, dank voor het delen, lieve groeten, Birgit

• 07 December 2014 - 14:00

Helma:

Lieve Mandy wat kan jij alles mooi beschrijven ik krijg zo een hele mooie indruk wat jij allemaal meemaakt daar, wat een levenservaring doe je daar op .maak er nog mooie laatste dagen van.ik ben ook blij om je weer te zien hoor! Goede reis knuffel helma xx
    V

• 07 December 2014 - 17:00

Yvonne Van Kooperen:

wat heb ik genoten van je verhalen het scheelt je moeder weer om alles te vertellen we weten al heel veel over jou tijd daar ik hoop dat je een goede terug reis heb en wat zou je moeder en natuurlijk de rest ook blij zijn om jou weer te zien het was een hele belevenis die je je hele leven kan blijven herinneren bedankt dat jij dit met ons wilde delen nu lekker gaan genieten en vooral je lekker laten verwennen door je familie

• 07 December 2014 - 17:34

Yvonne:

Nou meis, het zit er bijna op! Wat heb jij veel meegemaakt en wat heb je mij geregeld tranen in mijn ogen bezorgd met je mooie en aandoenlijke verhalen. Bedankt voor de appjes omtrent dat mooie speciale mannetje. Je moeder stuurde deze week nog wat appjes door over je afscheid in het weeshuis, was alles net weer een beetje droog bij mij krijg je zoiets weer te lezen. Hup, daar waren de waterige oogjes weer!!
    Ik ben blij dat je, naast het goeie werk wat je daar gedaan hebt, ook veel mooie en bijzondere herinneringen mee naar huis neemt. Deze ervaring neemt niemand je af en als jij hier geen baan vindt dan weet ik het niet meer. Dit is de slagroom op je CV dus ik denk dat het hier wel goed komt.
    Geniet nog van je laatste dagen daar en vooral van het lekkere weer want het is hier bagger. Wij zijn net terug van een Sint weekendje Brabant en gelukkig hadden we gisteren een erg mooie dag daar maar vandaag is het huilen met de pet op dus.......geniet nog van de zon want daar kan je hier lang op wachten.
    Bedankt voor de leuke blogs, zo voelde ik me best een beetje betrokken bij je reis en ik heb ervan genoten.
    Save trip back and see you soon :)

• 07 December 2014 - 22:14

Mama:

Lieve Mandy
    Jij hebt de reis van je leven gemaakt en drie maanden gehad die je nooit maar dan ook nooit meer vergeet..........
    Wat als idee ontstond omdat je geen voldoening vond in het werk wat je deed en geen baan vond waarin je , je "kwaliteiten" kwijt kon ,werd je idee werkelijkheid.

Jij vond het spannend ,maar wij vonden het minstens net zo spannend.
    Ik zei steeds.......als iedereen maar gezond blijft, zowel jij daar, als wij hier ,dan komt het allemaal vast goed.
    Gezond bleven we en toch gebeurden er dingen die we niet verwacht en ingeschat hadden en waarvan jij daar niet kon inschatten wat dat voor impact had op ons, gelukkig maar!
    Toch droeg je ook vanuit daar je "steentje"bij en daar zijn we trots op!

Je hebt al die maanden iedereen van je wel en wee dmv je blog op de hoogte gehouden en daar heel veel mensen (tot nu toe 1465 keer bekeken) erg veel plezier mee gedaan!
    Als ik je blog las kon ik niet begrijpen dat het over ons eigen kind ging........., dacht je te kennen maar........
    Je laatste blog kon ik niet meer met droge ogen lezen en ik had vrijdag minstens zo'n knoop in mijn maag als jij.....
    Die lieve kindjes waar je voor mocht zorgen ,vertroetelen,knuffelen,weten dat je ze nooit meer zou zien, dat doet pijn en is moeilijk, kon je ze maar mee nemen......
    Zeker "ons speciale" vriendje, die je toch met een lach op de foto kreeg en hem dmv wat spel materiaal iets gelukkiger kon maken!

Er waren lieve mensen die je op welke manier dan ook tot steun waren , door je iets extra's toe te stoppen zodat je toch wat meer armslag had , je aandacht gaven op momenten dat het toch moeilijk was ,maar zeker ook alle reakties op je facebook berichten op je verhalen.
    Die reakties deden mij als moeder ook goed en deed mij trots zijn( papa ook hoor).

Nu tellen we af, vrijdag sluiten we je weer in onze armen.....
    Je bed is heerlijk warm opgemaakt, je kamers schoon, kortom ook hier ben je weer meer dan welkom.

Maar dan...........niet meer je kamer, kasten ,eigenlijk alles met 13 delen, je moet het weer met ons doen!
    Geen warm zonnetje, niet meer zoveel vrijheid, weer rechts rijden, maar dan wel in een auto die het over het algemeen gewoon doet en waarvoor je maar een sleutel nodig hebt ipv 5.en nog veel ,veel meer wat zoveel anders is hier dan daar.

We hopen, duimen, toch ook een beetje bidden , dat er iemand je blog gelezen heeft of via via over je gehoord heeft die denkt.......dit meisje........dat kunnen we gebruiken in onze instelling met kinderen, die juist dat beetje extra aandacht nodig hebben, die jij met al je kwaliteit ( dat durf ik vol trots te zeggen) en ervaring aan ze kan geven.
    Wat zou je dat meer maar dan ook meer verdienen!
    Al je spaargeld is helemaal op, dat geeft niets, deze maanden en ervaringen zijn met geen geld te betalen en je hebt nu mee gemaakt, dat alleen geld niet gelukkig maakt!

Je hebt je reis gemaakt voor "ready 4 life" en dat is zoals oma deze maanden zo dikwijls zei, letterlijk en figuurlijk zo!

Veel plezier de laatste dagen nog, hele goede reis ,24 uur , helemaal alleen naar huis en tot op Schiphol.
    Dikke kus mama

• 08 December 2014 - 17:53

Annelies Van Spronsen:

Lieve Mandy,

Wat is het snel gegaan!! Wat heb je ontzettend veel meegemaakt!!
    Heel fijn om allemaal te lezen, ik weet zeker dit is op je lijf geschreven.

Fijn om je weer te zien, je vader en moeder kunnen niet wachten.

• 09 December 2014 - 00:15

Ellen Knuist:

Lieve Mandy,

Bedankt dat ik heb mee mogen leve via jouw blog hoe jij deze 3 maanden in Afrika hebt beleefd. Ik wens je nog een paar fijne dagen!!!! En dan een hele goede terugvlucht naar Nederland, waar je met open armen wordt ontvangen door diegene die jij lief hebt. Mandy ik ga je blog missen, maar dat is niet anders. Het gaat je goed, meid!!!!
    Tot ziens, goede vlucht, groetjes,
    Ellen

• 10 December 2014 - 21:18

Elly Mulder:

Door je blog te lezen heb ik mee kunnen reizen door jou leven in Afrika. Geweldig wat heb je veel meegemaakt. Ben zwemmaatje van je moeder dus van haar ook genoeg kunnen horen.Nu de lange vliegreis nog en dan nagenieten . Ik hoop dat je snel en baan naar je zin gaat krijgen, maar eerst met elkaar de feestdagen door. Goede en gezonde reis gewenst en groet van Elly Mulder