Vakantie! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Mandy Vergroesen - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Mandy Vergroesen - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Mandy

03 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Inmiddels al ruim twee weken in Zuid-Afrika en ik heb het nog steeds ontzettend naar m'n zin. De afgelopen dagen waren erg regenachtig maar sinds gisteren is de zon weer aanwezig. Vorige week woensdag zijn er 6 nieuwe meiden bijgekomen in het huis. Van 6 ineens naar 12, een heel huis vol dus! 5 van de meiden moesten al gelijk werken van 17.00-22.00 dus ik ben met 4 andere meiden naar de bioscoop geweest.

Het was namelijk 'national herritage day' dus iedereen was vrij ondanks dat eigenlijk niemand kon vertellen wat deze dag precies inhield. Voor 3 euro inclusief drinken naar een film geweest die nu ook gewoon in Pathé draait. Kun je nagaan wat ze erop verdienen in Nederland ;) Daarna uiteten bij Angelo's, zij hebben in Port Elizabeth verschillende 'filialen' dus dan zal het vast iets goeds zijn dachten we. En dat was gelukkig ook zo! Heerlijk gegeten voor nog geen 7 euro pp inclusief drankjes.

Volgende dag stond ik vol enthousiasme op en vertrok ik naar het zwembad waar ik op maandag, dinsdag en donderdag meewerk aan het project. Maar toen was er ineens niemand.... Ze waren me vergeten af te bellen. Helemaal niet erg, het was die dag ontzettend mooi weer dus ik heb m'n strandspullen ingepakt, lunch meegenomen en een heerlijke middag op het strand gehad.

Donderdagavond met z'n allen uiteten bij 'Something Blue'. Eten zag er niet helemaal uit zoals ik in gedachten had toen ik het bestelde, toch maar grotendeels opgegeten maar daarna ontzettend last gehad van m'n buik. Op vrijdag weer gewerkt in het weeshuis met schatjes van kinderen. Lekker een stuk gaan wandelen en naar een soort van speeltuintje gegaan (schommels: doorgesneden autobanden).

Op zaterdag was er een groot feest bij ons in de tuin omdat de persoon die hier namens Ready4life alles regelt, gaat trouwen met iemand uit een echte Xhosa familie. 's Ochtends om 8 uur stond onze keuken vol met zwarte vrouwen, hele grote pannen en kwam er een sterke etenslucht onze kamers binnendringen. Ik had aangeboden de toilet in de tuin schoon te maken zodat alle gasten daar gebruik van konden maken zodat die niet op onze wc hoefden te gaan. Helaas vlak voor de aanvang van het feest begon het keihard te regenen. Op het laatste moment twee partytenten opgezet omdat het een 'bring and braai' was en er dus buiten gebraaid moest worden. Ook alle sloten van de slaapkamers vervangen omdat er van de oude sloten geen sleutels waren en alle kamers op slot moesten onder het mom 'niemand is te vertrouwen'. Het vlees ging er rond zes uur op... Maar het is hier traditie dat je pas mag beginnen met eten als al het vlees klaar is. En aangezien er voor ongeveer 70 man aan vlees was..... begon het eten om 23.00 uur.

Na heel veel gedans uiteindelijk lekker naar bed gegaan om de volgende ochtend een aardig ***zooitje aan te treffen. Samen met de vrouwen die de dag ervoor al de hele dag in de keuken hadden gestaan hebben we het hele huis weer schoongemaakt. Omdat het niet zulk lekker weer was ben ik met drie meiden een stukje gaan toeren. We wilden ergens wat drinken wat heel leuk zou moeten zijn, maar het was gesloten. Althans wij mochten niet naar binnen maar er zaten wel allemaal andere mensen binnen... Dus maar weer verder gaan rijden, leek ons leuk om even naar de haven te gaan, maar ook die was gesloten. Toen volgde er een lange rit met doodlopende wegen en hele stijle wegen omhoog. Uiteindelijk beland bij het strand waar we lekker wat hebben gedronken.

Maandag zou ik weer naar het zwembad moeten maar werd ik 's ochtends gebeld dat het de hele week niet doorging omdat de overheid de studenten van het project weigerde te betalen. Gelukkig nog wel m'n werk in het weeshuis en voor de rest lekker genieten. Woensdag weer uiteten geweest omdat er weer een nieuw iemand in het huis is gekomen. Ik slaap nu inmiddels in een andere kamer, derde verhuizing in ruim twee weken tijd. Van een kamer met vijf meiden naar een kamer met z'n tweeën inclusief badkamer!

Marinka en ik zijn druk bezig met onze reisplannen aangezien we vanaf vandaag vakantie hebben. We vertrekken dit weekend en gaan dan een week touren langs allerlei bezienswaardigheden. Morgenochtend om 9 uur een afspraak in een beautysalon, leek mij een mooi begin van m'n vakantie. Lekker even m'n nagels en wenkbrauwen laten doen voor belachelijk weinig geld, heerlijk.

Gisteren kreeg ik te horen dat er twee broertjes die in het weeshuis waar ik werk zitten, aanstaande maandag naar hun adoptie familie gaan. Heel erg fijn maar wat zal ik ze missen! Het is niet mogelijk om een kind uit Zuid-Afrika te adopteren vanuit het buitenland. Je moet minstens twee jaar in Zuid-Afrika wonen, en na de adoptie moet je nog 5 jaar wonen in de stad waar je het kind geadopteerd hebt. Daarnaast wil de overheid ook dat zwarte kindjes weer een zwarte papa en mama krijgen, wat ik eigenlijk wel goed vind. Trouwens vanmorgen ook weer iemand gelukkig gemaakt. Bij de stoplichten staan vaak mensen te bedelen, ik had nog wat eten liggen wat ik in Nederland zou weggooien maar hier zijn zulke mensen daar ontzettend gelukkig mee. Hij riep gelijk zijn twee hondenvriendjes erbij en zo konden ze met z'n drieën lekker wat eten. Vanavond gaan we met z'n allen naar de halve finale van een talentenjacht waar een van huisgenoten een grote rol in heeft gespeeld. Ben benieuwd!

Dit was het weer even voor vandaag. Lieve papa, mama, opa, oma en Helma, hele fijne vakantie met z'n allen in Duitsland!

Liefs voor jullie van mij.
X

  • 03 Oktober 2014 - 14:41

    Mirjam:

    Hoi Mandy,
    Dat klink allemaal niet slecht hoor. Jammer voor het project zwembad, hopelijk kunnen ze er toch nog wat aandoen zodat het weer door kan gaan. Wij zijn nu een week terug van 3 weken rondtoeren met de camper en hebbne prachtig weer gehad. Hier is het nu ook weer prachtig weer straks lekker een terrasje pakken met Theo en Boeffie, ook helemaal niet verkeerd. Veel plezier in ieder geval in het weeshuis want dat gaat natuurlijk gewoon door. Geniet er maar weer van de komende week.
    Liefs Mirjam.

  • 03 Oktober 2014 - 15:02

    Thea:

    Hallo Mandy
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt geniet maar van alles wat er ook op je pad komt.
    Wel goed uitkijken hoor!Ik wens je een hele fijne vakantie met elkaar en lees je verslag wel weer.
    Lieve groetjes,
    Thea

  • 03 Oktober 2014 - 16:29

    Birgit De Heij:

    Hoi Mandy, wat een enerverende tijd voor je, geniet vooral van alle bijzondere, gekke en aparte zaken die daarop je pad komen, wat een ervaring en een rijkdom komt daar uit voort en ook nog vakantie gevoel, wat wil je nog meer, lieve groeten uit een zonnig Voorhout, Birgit.

  • 03 Oktober 2014 - 20:11

    Yvonne:

    Hai meis, leuk weer iets te "horen" van je. Dinsdag heerlijk over je zitten kleppen met je moeder, vader, Helma en Angela. Ja, we gingen weer kaarten maar eerst natuurlijk nieuwtjes uitwisselen enzo en jij was dus ook even het gespreksonderwerp :) Je vader en moeder zijn super trots op je, missen je natuurlijk maar da's logisch alhoewel......je moeder zei wel nooit zoveel met je te "spreken" thuis als nu je weg bent hihihi. Wel leuk, wij spreken elkaar nu ook meer dan wanneer je gewoon in Nederland bent dus ik zou zeggen......vaker weggaan! Maar goed, op een gegeven moment is je moeder naar huis gegaan en hebben je vader en ik Helma en Angela heerlijk ingemaakt. Met dank aan Helma...... vraag maar aan haar, te gênant :) om hier zomaar digitaal de wereld in te helpen. Ojee, denk dat ik nu uit de kaartclub geknikkerd wordt :( whaah. We hebben weer gezellig een datum afgesproken om te gaan eten, hoop dat ik nog mee mag nu!?
    Wat een getut he met de zwemlessen, zo zonde, je kan ze zoveel leren en dan komt de bureaucratie weer om de hoek kijken.
    En nu vakantie......sorry, zal wel aan mij liggen maar je ging daar toch heen om te werken??? Geintje, geniet er maar goed van, het is geen land waar je elk jaar een weekendje heen gaat dus.....pakken wat je pakken kan en zoveel mogelijk zien.
    Wellicht gaan we elkaar wat vaker zien als je weer in Nederland bent want ik ga weer werken in Loosduinen.......de koffie/thee staat klaar als je zin hebt!
    Nou Mandy, ga lekker genieten van je vakantie in je vakantie en zuig alles weer lekker op. Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    knuf Yvonne en de rest


  • 03 Oktober 2014 - 20:15

    Yvonne:

    Sorry, daar ben ik nog even, was wat vergeten. Wat een schitterende foto's van de wilde dieren, zo gaaf!!!
    Die potten zonder deksel met rietjes.......wat zit daarin??
    Confronterend die graven, pffff

  • 04 Oktober 2014 - 09:25

    Trees Wiskamp:

    Hallo Mandy,

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.Lekker veel uit eten,heerijk,geniet er maar van.Nu op vakantie,nou een hele fijne vakantie!!!!Hopen dat het weer zo mooi blijft.

    Ik wens je nog een hele fijne tijd toe!!!!!Groetjes,Treesxxx

  • 04 Oktober 2014 - 19:50

    Annet En Jan:

    Hoi Mandy klinkt goed zo op vakantie. Zo zie je nog meer van je omgeving. En je lekker laten verwennen.....heb je verdient hoor! Geniet ervan , Jan en Annet

  • 04 Oktober 2014 - 20:24

    Hans:

    Nou, dat was weer een leuk relaas,schat.
    Allemaal toegegeluisterd dat is wel zo makkelijk.
    Heel veel plezier van de week
    groetjes
    Papa en mama en helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Where dreams come true and adventures begin.

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 4947

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 11 December 2014

Zuid-Afrikaanse droom!

Landen bezocht: